Queer boeken
   

Voor docenten

Deze website is bedoeld voor zowel leerlingen als docenten, om te laten zien welke prachtige LHBTI rolmodellen er bestaan in de literatuur. Uit recent onderzoek van COC Nederland in samenwerking met Colombia University blijkt dat LHBT(I)-leerlingen het nog steeds zwaar hebben op school. Een van de manieren waarop de situatie verbeterd kan worden, is door in de lessen aandacht te besteden aan LHBTI-onderwerpen en ruimte in het curriculum te maken voor LHBTI-rolmodellen uit sport, geschiedenis en literatuur. Queerboeken.nl hoopt hieraan bij te kunnen dragen door tips te geven voor mooie LHBTI-boeken vol literaire rolmodellen. Rolmodellen die LHBTI-leerlingen herkenning kunnen bieden, maar ook niet LHBTI-leerlingen meer inzicht kunnen geven in het leven van LHBTI-medeleerlingen.

Verkiezing Beste Queer Fragment

Om de lancering van de website te vieren, start op Valentijnsdag de verkiezing van het Beste Queer Fragment. Speciaal voor deze verkiezing is de bundel QueerBoeken samengesteld. Hierin staan de favoriete queerfragmenten van Rik van de Westelaken, Sherida Spitse, Valentijn De Hingh, Tim den Besten en Özcan Akyol, met een voorwoord van Arthur Japin. De bundel was te bestellen door GSA netwerken en is bedoeld om op Valentijnsdag aan (mede)leerlingen uit te delen. De bundel is ook hier te downloaden.

Wat kunt u als docent met deze bundel doen?

Bespreek vanaf 14 februari gedurende vijf dagen iedere dag één fragment in de les, dit kan zowel in de lessen Nederlands, maar bijvoorbeeld ook bij Maatschappijleer of Burgerschap. Per keer duurt dat niet langer dan twintig minuten:

  • Kondig het eerste fragment aan, noem auteur en boek, lees het voor of laat het zelf lezen.
  • Vraag: wat zal ervóór gebeurd zijn? En erna? Wat is volgens jou de leeftijd van de personages, de achtergrond, het karakter?
  • Vraag: ‘Wat is het mooiste gedeelte?’ En vraag steeds: ‘Waarom?’ Vraag door. Dit is het belangrijkste onderdeel!
  • Vraag: wat zijn argumenten voor en tegen om dit fragment een prijs te geven?

Vraag op de vijfde dag aan de leerlingen om voor zichzelf een top drie te maken van de fragmenten die jullie deze week hebben besproken. Laat iedereen zijn/haar punten geven. Het beste fragment drie punten, de volgende twee, de volgende één. Houd de score bij. Het fragment met de meeste stemmen wint. Vraag leerlingen om hun persoonlijke favoriet door te geven op queerboeken.nl.

Maar kijkt u vooral op queerboeken.nl om ook in de rest van het jaar inspiratie te vinden voor boeiende LHBTI-rolmodellen in de literatuur, en wijs uw leerlingen hierop. De website wordt vier keer per jaar aangevuld met nieuwe titels.

Heeft u tips of vragen? Laat het ons weten op leescoalitie[at]lezen.nl